Zo, de middelbare scholen zijn alweer een dikke maand aan de gang. En hoe groot is soms wel niet de overgang van basisschool naar middelbare school? Vaak onderschatten we dat met elkaar. Want in 1x ga je van je vertrouwde, vaak kleine, omgeving naar een grote school in de “stad”.
Deze overgang is voor sommige jongeren te groot en dan ligt het ook een beetje aan je karakter hoe je er mee omgaat:
VECHTEN: “Ik ga laten zien dat ik het kan” en je gaat strijden: je wilt erbij horen, je gaat voor die nieuwe sneakers of die crop-top en je gaat eens extra goed leren voor die toets van Aardrijkskunde.
VLUCHTEN: “Help, ik weet het even niet meer, dus ik ga even wat anders doen” en je gaat liever naar het stad of naar het vertrouwde schoolplein met je oude vriendinnen in plaats van aan de studie
BEVRIEZEN: “En de tijd staat stil…”, oh nee, de klok tikt gewoon door. Maar je weet totaal niet meer wat je moet doen en je kan letterlijk ziek worden van de situatie. Je bevriest, je geniet niet meer van de kleine dingen en alles is STOM.
En je verbaasd je erover hoeveel jongeren er last hebben van deze overgang. Scholen doen hun best om er bij stil te staan, maar het blijft toch heel uitdagend om de overgang soepel te laten verlopen. En daarvoor helpt het soms om eerder hulp in te schakelen, zodat je sneller je gemak weer kan vinden. Met kleine tips- en tricks kan je prima zelf weer door, daar heb je echt geen compleet hulpverleningstraject voor nodig. En als dat wel zo is, dan is dat ook helemaal prima!
In een volgende blog zal ik stilstaan bij de tips- en tricks, maar eentje geef ik alvast prijs: kijk verder dan het gedrag, wat zit eronder? In de gehandicaptenzorg praten we veel over de IJSBERG: Je ziet alleen maar het topje van de ijsberg, maar onder het water zit zoveel meer. Kijk eens wat er onder het water zit en schrijf dit samen met je (aankomende) puber op. Bijvoorbeeld: het gedrag is dat je niet naar school wilt. Maar wat er onder ligt is misschien wel dat je wordt gepest, of dat je niet alles goed kunt horen op school of dat je alleen maar wordt afgeleid in je klas etc.
Comments